11/07/2018 - 00:01

Οι δονήσεις του αυτοκινήτου «νανουρίζουν» τους οδηγούς

Οι δονήσεις του αυτοκινήτου «νανουρίζουν» τους οδηγούς

Ποσοστό της τάξεως του 20% των αυτοκινητικών δυστυχημάτων οφείλεται στη νύστα των οδηγών. Τώρα ερευνητές στην Αυστραλία ανακάλυψαν έναν άγνωστο μέχρι σήμερα «ένοχο» για την κούραση των οδηγών. Οπως είδαν, οι φυσικές δονήσεις που παράγουν τα οχήματα ενώ κινούνται κάνουν τους οδηγούς να νυστάζουν επηρεάζοντας τα επίπεδα συγκέντρωσης και εγρήγορσής τους σε μόλις 15 λεπτά από την ώρα που πιάνουν το τιμόνι!

Καθίσματα που δεν θα… νανουρίζουν

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου RMIT στη Μελβούρνη της Αυστραλίας ελπίζουν πως τα ευρήματά τους τα οποία δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό έντυπο «Ergonomics» θα φανούν χρήσιμα στους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Όπως λένε, είναι σημαντικό να βελτιωθεί ο σχεδιασμός των καθισμάτων των αυτοκινήτων ώστε να μην… νανουρίζουν τους οδηγούς.

Ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας, καθηγητής Στίβεν Ρόμπινσον σημείωσε ότι «είναι γνωστό πως η οδήγηση υπό την επήρεια κούρασης αποτελεί σημαντικό ζήτημα οδικής ασφάλειας. Όταν κάποιος είναι κουρασμένος δεν χρειάζεται να περάσει πολλή ώρα προτού αρχίσει να αποκοιμιέται και εμείς ανακαλύψαμε ότι οι ήπιες δονήσεις των καθισμάτων που προκαλούνται από την ίδια την κίνηση του αυτοκινήτου μπορούν να ‘νανουρίσουν’ το σώμα και το μυαλό. Μάλιστα, οι σταθερές αυτές δονήσεις σε χαμηλή συχνότητα μπορούν να προκαλέσουν νύστα ακόμη και σε άτομα που έχουν κοιμηθεί καλά το βράδυ και είναι ξεκούραστα και υγιή».

Νύστα μέσα στα πρώτα 15 λεπτά

Σύμφωνα με τον καθηγητή Ρόμπινσον μέσα στα πρώτα 15 λεπτά από τη στιγμή που ξεκινά το αυτοκίνητο το άτομο νυστάζει. Μετά από μισή ώρα οδήγησης έχει επηρεαστεί σημαντικά η ικανότητα συγκέντρωσης και εγρήγορσης του οδηγού.

Προκειμένου να καταλήξουν στα συμπεράσματά τους οι ερευνητές διεξήγαγαν πείραμα σε 15 εθελοντές οι οποίοι μπήκαν σε έναν προσομοιωτή οδήγησης σε μια μονότονη διαδρομή σε αυτοκινητόδρομο με δύο λωρίδες. Ο προσομοιωτής ήταν τοποθετημένος επάνω σε μια πλατφόρμα η οποία δονείτο σε διαφορετικές συχνότητες. Οι εθελοντές βίωσαν δύο διαφορετικά σενάρια. Στο πρώτο οι δονήσεις που υφίσταντο ήταν χαμηλής συχνότητας (4-7 Hz) ενώ στο δεύτερο δεν υπήρχαν δονήσεις.

 

«Κλειδί» οι μεταβολές στον καρδιακό παλμό

Η κούραση που προκαλούν οι δονήσεις καθιστά πιο δύσκολο το να φέρνει το άτομο εις πέρας νοητικά καθήκοντα, και για αυτόν τον λόγο το νευρικό σύστημα ενεργοποιείται για να αντισταθμίσει την κατάσταση, οδηγώντας σε αλλαγές στον καρδιακό παλμό. Ετσι οι επιστήμονες μελέτησαν τις μεταβολές στον καρδιακό παλμό των εθελοντών ώστε να ανακαλύψουν πόσο νύσταζαν κατά τη διάρκεια της 60λεπτης προσομοίωσης.

Είδαν λοιπόν ότι μέσα στα 15 πρώτα λεπτά από την αρχή του τεστ, οι εθελοντές εμφάνισαν σημάδια κόπωσης και νύστας. Μέσα σε 30 λεπτά νύσταζαν πολύ με αποτέλεσμα να απαιτείται σημαντική προσπάθεια για να διατηρήσουν την εγρήγορσή τους και τη γνωστική τους απόδοση. Στα 60 λεπτά η νύστα είχε φτάσει στο απόγειό της!

Σε αναζήτηση των κατάλληλων συχνοτήτων

Οι επιστήμονες σχεδιάζουν τώρα να μελετήσουν περισσότερους εθελοντές, διαφορετικών ηλικιών αλλά και με προβλήματα υγείας όπως η υπνική άπνοια, προκειμένου να καταλήξουν στο αν υπάρχουν πιο «ευάλωτες» ομάδες στη νύστα εξαιτίας των δονήσεων του αυτοκινήτου. Είναι επίσης ενδιαφέρον το ότι, όπως λένε, έχουν δει πως δονήσεις σε άλλες συχνότητες μπορούν να έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα και να κρατούν τον οδηγό σε εγρήγορση. Κάτι τέτοιο θα ήταν πολύ σημαντικό για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, ώστε να κατασκευάζουν τα οχήματά τους με καθίσματα που θα δονούνται στις σωστές συχνότητες για ασφαλή οδήγηση.