11/10/2017 - 09:11

«Εκτός λειτουργίας» τα ολοήμερα σχολεία

«Εκτός λειτουργίας» τα ολοήμερα σχολεία

     «Σήμα συναγερμού» εκπέμπουν οι διευθυντές των σχολείων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και καταγγέλλουν ότι έναν μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς ένας μεγάλος αριθμός ολοήμερων σχολείων  υπολειτουργούν, ενώ μερικά δεν λειτουργούν καθόλου!

Οι διευθυντές των σχολείων αναφέρουν ότι είναι πιθανό να οδηγηθούμε σε μαζικές διαγραφές μαθητών από τα ολοήμερα σχολεία, εάν η κατάσταση που υπάρχει σήμερα συνεχιστεί. Μάλιστα, εκπρόσωποί σημειώνουν ότι το ποσοστό των ολοήμερων σχολείων σε όλη τη χώρα που υπολειτουργούν φτάνει και το 30%.

«Περίπου έναν μήνα μετά την έναρξη των μαθημάτων υπάρχουν πάρα πολλές περιπτώσεις αναστολής λειτουργίας ολοήμερων σχολείων λόγω έλλειψης προσωπικού, ενώ ακόμα περισσότερα Ολοήμερα λειτουργούν υποστελεχωμένα, δεχόμενα μόνο τους μαθητές των μικρών τάξεων ή λειτουργώντας με μειωμένο ωράριο, μέχρι τις 3 μ.μ. και όχι μέχρι τις 4 μ.μ. όπως προβλέπεται κανονικά» αναφέρεται σε δραματική ανακοίνωση της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ενωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

«Αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής είναι η ανατροπή του προγραμματισμού χιλιάδων οικογενειών μαθητών που προέρχονται κυρίως από τα χαμηλότερα κοινωνικοοικονομικά στρώματα, οι οποίες από τον Ιούνιο είχαν αιτηθεί τη φοίτηση των παιδιών τους στα ολοήμερα σχολεία. Αν η κατάσταση αυτή όμως συνεχιστεί και τις επόμενες ημέρες, είναι βέβαιο ότι θα έχουμε μαζική διαγραφή μαθητών από τα ολοήμερα σχολεία, με αποτέλεσμα τον εκφυλισμό ενός πολύ σημαντικού θεσμού, τόσο από κοινωνική όσο και από παιδαγωγική άποψη» αναφέρουν οι διευθυντές των σχολείων.

Ο Τηλέμαχος Κουντούρης, που είναι πρόεδρος της Ενωσης και διευθυντής δημοτικού σχολείου στο Περιστέρι, αναφέρει μιλώντας στα Νέα ότι οι ελλείψεις στα σχολεία είναι μεγάλες, κυρίως σε ειδικότητες εκπαιδευτικών, με αποτέλεσμα σε πολλά από αυτά να μη γίνεται καθόλου η δεύτερη ώρα του ολοήμερου προγράμματός τους (3-4 μ.μ.). Στο σχολείο όπου εργάζεται, αναφέρει ότι έχουν διαγραφεί ήδη εννιά μαθητές από το ολοήμερο πρόγραμμα… Στην περίπτωσή του βέβαια οι εννέα διαγραφές αντικαταστάθηκαν με άλλα παιδιά που γράφτηκαν στο σχολείο του, ωστόσο το φαινόμενο της μαζικής διαγραφής μαθητών παρατηρείται και σε άλλα σχολεία. Κι αυτό γιατί οι γονείς των μαθητών απογοητεύονται από τη λειτουργία του μεσημεριανού προγράμματος των σχολείων και σταματούν να τους στέλνουν σε αυτά, με αποτέλεσμα αν απουσιάσουν επί 15 ημέρες (με βάση τον νέο νόμο που ισχύει), τελικά να διαγράφονται.

«Ο θεσμός έτσι εκφυλίζεται» λέει ο Τηλέμαχος Κουντούρης και επισημαίνει ως θετικό το ότι φέτος είναι υποχρεωτική η μελέτη των μαθημάτων των μαθητών την πρώτη ώρα του ολοήμερου σχολείου (2-3 μ.μ.). Ωστόσο, όπως εξηγεί, σε ένα πρόγραμμα που τη δεύτερη ώρα λείπει ο εκπαιδευτικός της ειδικότητας (καλλιτεχνικά, θεατρολόγοι κ.λπ.), το σύστημα σύντομα ατονεί.

«Είναι κρίμα γιατί τα ολοήμερα σχολεία είναι ένας θεσμός επιτυχημένος, που στηρίζει πραγματικά τα παιδιά των οικογενειών από χαμηλά οικονομικά στρώματα» προσθέτει.

Η ίδια εικόνα υπάρχει και σε πολλά σχολεία της Α’ Περιφέρειας Αθήνας, όπου ο αιρετός εκπρόσωπος του υπηρεσιακού συμβουλίου των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Τάκης Ρουμπής λέει στα «ΝΕΑ» ότι καταγράφονται 25 κενά δασκάλων, 10 κενά νηπιαγωγών, 15 κενά εκπαιδευτικών καλλιτεχνικών και 10 κενά στην ειδική αγωγή. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά, «έχουμε ακόμη σχολεία χωρίς εκπαιδευτικούς, που αδυνατούν να βγάλουν προγράμματα, πρωινά και απογευματινά τμήματα, χωρίς δασκάλους και εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων (ειδικά εικαστικών και θεατρικής αγωγής), ολοήμερα σχολεία που δεν λειτουργούν καθόλου ή υπολειτουργούν, προσλήψεις για παράλληλη στήριξη στην ειδική αγωγή που δεν καλύπτουν ούτε το 50% των περιπτώσεων».

Πρέπει να θυμίσουμε ότι στα σχολεία δεν υπάρχει πλέον ένας εκπαιδευτικός που να ασχολείται ειδικά με το ολοήμερο πρόγραμμά τους, το οποίο τελικά καλύπτεται από διαφορετικούς δασκάλους που βρίσκονται και στο πρωινό πρόγραμμα του σχολείου.

Πάντως οι διευθυντές των σχολείων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, περιγράφοντας τη σοβαρή κατάσταση που αντιμετωπίζουν με τη λειτουργία των ολοήμερων προγραμμάτων τους, ζητούν:

n Να προχωρήσει άμεσα η κάλυψη όλων των εκπαιδευτικών κενών, ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθμη, αποτελεσματική και αξιοπρεπής λειτουργία των ολοήμερων σχολείων.

n Να στηριχθεί έμπρακτα το ολοήμερο σχολείο, αναβαθμίζοντας τη λειτουργία του με την επαναφορά της καταργημένης θέσης του υπευθύνου Ολοημέρου από εκπαιδευτικό ΠΕ70 σε όλα τα ολοήμερα σχολεία που λειτουργούν με δύο και άνω τμήματα μαθητών.

Το υπουργείο Παιδείας. Από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας προσελήφθησαν χθες 1.544 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί στα γυμνάσια και τα λύκεια της χώρας. Τις επόμενες ώρες αναμένεται νέο «κύμα» προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση της χώρας. Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες ελπίζουν στην έγκαιρη ανακοίνωσή τους, ώστε να διορθωθούν έστω και τώρα, παρότι έχει περάσει ένας μήνας από την έναρξη των σχολείων, τα σοβαρά προβλήματα που προκύπτουν από την έλλειψη εκπαιδευτικών σε κρίσιμες θέσεις.